FEM FØDEVARER, DER GØR DE MØRKE DAGE LIDT LYSERE

SOL, SOL KOM NU FREM

 

1. Appelsiner

Først en god nyhed – citrusfrugterne topper som nogle af de få frugter her i januar. Få mest muligt ud af det høje, immunstyrkende indhold af C-vitamin og den gode smag ved at rive skallen over supper og lade frugten indgå i vintersalaterne. Du kan også komme appelsinskiver i et glas med iskold Coca-Cola®.

 

2. Æg

Den nemmeste ’soul food’, der findes. Æg passer ikke bare til stort set alt, de er også propfyldt med protein samt B- og D-vitamin, som er kendt for at styrke humøret. Slå et æg ud over din pizza, fem minutter før den er færdig i ovnen, eller pocher et æg og kom det i suppen eller salaten. Find meget mere inspiration på Instagram #putaneggonit.

 

3. Pesto

Sommer på glas. En skefuld pesto i salater, supper, sandwiches og (selvfølgelig) pasta smager af sol og sommer. Læs ingredienslisten igennem, før du køber: Ekstra jomfruolivenolie og frisk basilikum skal stå højt på listen for at sikre, at den solmodne smag skinner igennem. 

 

4. Frosne bær

Vil du have smagfulde bær i vintermånederne? Så tjek fryseren i dit supermarked. Når de skønne bær smager af mest, bliver de lynfrosset, så alt det gode bevares. Blend bærrene med juice eller mælk til lækre morgensmoothies, eller bland optøede bær i yoghurt og havregrød. 

 

5. Tun på dåse

Din krop får normalt sin dosis D-vitamin fra solen, men den ser vi som regel ikke meget til i januar måned. Derfor skal du finde andre løsninger til at holde dine knogler stærke. Fede fisk som f.eks. tun er fyldt med D-vitamin, så spis rigeligt med tun i dine sandwiches, bagte kartofler og salater.